موردی دانستنی: باتقسیم کردن وعده های غذایی، قندخون راکنترل کنید

موردی دانستنی: باتقسیم کردن وعده های غذایی، قندخون راکنترل کنید

کنترل سطح قند خون با تقسیم وعده های غذایی به تعداد بیشتر و کوچکتر میسر خواهد شد. به همین منظور می توانید در فواصل زمانی منظم رژیم غذایی سالمی را دنبال کنید.

محققان یونانی می گویند که اگر میزان غذای روزانه به جای سه نوبت در شش نوبت مصرف شود، افراد می توانند ضمن داشتن رژیم غذایی سالم، سطح قند خون را ثابت نگه دارند و اشتهای خود را نیز کاهش دهند.
به نقل از روزنامه ایندیپندنت، محققان دانشگاه آتن در یونان در این مطالعه با بررسی ۴۷ فرد چاق مبتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع دو متوجه شدند افرادی که وعده های کوچک غذایی را در دفعات بیشتری مصرف می کردند، در قیاس با افرادی که روزی سه وعده اصلی غذا می خوردند، سطح قند خون بسیار بهتری داشتند.
در این مطالعه محققان از داوطلبان خواستند که برای شش ماه از یک رژیم غذایی خاص تبعیت کنند. تمامی افراد در طول روز یک میزان کالری (که برای حفظ وزن آنها در نظر گرفته شده بود) مصرف می کردند، اما تعداد نوبت های غذایی آنها متفاوت بود؛ به طوری که نیمی از شرکت کنندگان روزی سه وعده غذایی و نیمی دیگر شش وعده غذایی مصرف می کردند.
محققان متوجه شدند، افرادی که شش بار در روز غذا می خوردند، سطح هموگلوبین گلیکوزی شده و گلوکز آنها کاهش یافت که این علامت بهبود کنترل قند خون است.

همچنین مصرف وعده های غذایی کم و در دفعات بیشتر برای افرادی که پیش دیابت یا دیابت نهان داشتند، موجب کاهش تعداد دفعات بالا بودن سطح گلوکز شد و زمان به اوج رسیدن سطح قند خون آنها را بعد از غذا خوردن به تاخیر انداخت.
به گفته محققان، استفاده از الگوی مصرف شش وعده غذایی به جای سه وعده غذایی با حفظ یک میزان کالری، باعث تقویت کنترل قند خون و کاهش گرسنگی در افراد چاق مبتلا به دیابت نهان و یا دیابت پیشرفته شد.
وی افزود: این نتایج نشان می دهند که افزایش دفعات وعده های غذایی و مصرف غذا در فواصل زمانی منظم می تواند ابزار مفیدی برای پزشکان در درمان افراد مبتلا به چاقی، دیابت و یا پیش دیابت باشد.

منبع: ایران اکونومیست

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *