مطلبی بسیاربسیار مهم: موردی دربارۀ مهمانیها وتخریب رژیم غذایی افراد

مطلبی بسیاربسیار مهم: موردی دربارۀ مهمانیها وتخریب رژیم غذایی افراد

وقتی در حال پیروی از رژیم غذایی خاصی هستید و به مهمانی و جشن های مختلف دعوت می شوید چگونه باید رفتار کنید ؟آیا بی خیال رژیم غذایی تان می شوید و آن را می شکنید یا چیزی نمی خورید؟

اگر تحت رژیم کاهش وزن هستید و به مهمانی یا مجلس عروسی دعوت شده‌اید و نتوانسته‌اید برای یک روز، پایبند به برنامه‌تان باشید، نیازی نیست همه چیز را بر هم بزنید یا از صفر شروع کنید.

دکتر ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی با این توصیه به افرادی که هرازگاه طی رژیم کاهش وزن با این مشکل روبرو می‌شوند، گفت: «فردی که تحت‌نظر برنامه کاهش وزن است اگر به هر دلیلی نتوانست برای یکی، دو روز پایبند به برنامه غذایی‌اش باشد، با توجه به اینکه در چه مرحله‌ای از رژیم کاهش وزن است، می‌تواند این یکی،  دو روز پرخوری را جبران کند.»

وی در ادامه توضیح داد: «مثلا اگر فرد در حدی غذا خورده که هنوز وزنش ثابت مانده است و به صورت یویوافکت عدد آن بالا و پایین نرفته، می‌تواند فردای آن روز، با افزایش فعالیت فیزیکی، چربی‌هایی که هنوز به مرحله انباشت دائمی در نیامده است را از بین ببرد.»

این متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی تاکید کرد که باید به عنوان یک اصل این مثال را به خاطر سپرد که بدن مثل یک قلک است، همانطور که در کودکی هرازچندگاه در قلکمان پول جمع‌آوری کرده و بعد از مدتی قلکی پر از پول نصیمان می‌شد، باید بدانیم که بدن هم همین‌طور است و اگر هر روز مقداری انرژی دریافتی‌ افزایش داده شود، به مرور زمان، تناسب بدن به هم ریخته و حجیم‌تر می‌شود و چربی آن بیشتر.»

مظهری، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هشدار داد که اگر هر فردی روزانه ۶۰ کالری بیشتر از نیاز به هر شکلی چه از طریق منابع قندی، چه پروتئینی و چه کربوهیدرات و چربی دریافت کند و سریعا درصدد مصرف این انرژی مازاد نباشد، این ۶۰ کیلوکالری در طی یک روز باعث افزایش ۱۰ گرم، در سال ۳ کیلو و ۶۵۰ گرم و طی ۵ سال ۱۸ کیلوگرم به وزن خواهد شد و به این ترتیب هم تناسب بدن و سایز را برهم خواهد زد و هم موجبات تغییرات تعادل پارامتر در ترکیبات بیوشیمیایی بدن را منجر و باعث افزایش چربی خون، کلسترول، قندخون، تری‌گلیسرید و… خواهد شد.

منبع: دکتر سلام

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *