خوب است بدانید:سلامت ذهنی خودرابا انجام دادن این ورزشها بهترکنید

خوب است بدانید:سلامت ذهنی خودرابا انجام دادن این ورزشها بهترکنید

سلامت ذهنی به عنوان ارزیابی شخصی و درک از کیفیت زندگی خود (از جمله کیفیت تعاملات اجتماعی، روانی و عاطفی خود) تعریف شده و رشد تعادل و سلامت انسان را فراهم می کند و راه را برای توسعه دقیقتر و گسترده تر استعداد شخص را هموار می کند. سلامت ذهنی شامل اصول مهم است که می تواند از طریق تاثیر احساسات بر تمام جنبه های رفتار و پیشرفت انسان (از جمله سلامت جسمی و روانی، آموزش و پرورش و توسعه مهارت ها، شایستگی اجتماعی و ایجاد روابط اجتماعی مثبت) مشخص شود. این مفهوم دارای اجزای شناختی و عاطفی است. جنبه های شناختی شامل ارزیابی شناختی افراد از رضایت از زندگی و جنبه عاطفی شامل برخورداری از تاثیر مثبت بیشتر و حداقل تاثیر منفی است.

اثرات روانی ورزش ثابت شده است ولی ممکن است که این سوال برایتان به وجود بیاید که کدام ورزش تاثیر زیادی در روحیه شما دارد.

شش ورزشی که بیش از همه بر سلامت روحی تاثیرگذارند عبارتند از:

۱ـ دویدن یا پیاده روی:

دوندگان همگی تاثیر مثبت این ورزش بر سلامت روانی را حس می‌کنند. بسیاری افراد برای کم کردن وزن شروع به دویدن می‌کنند اما بعد از مدتی متوجه تاثیر آن بر روحیه خود می‌شوند. ۹۲ درصد افراد معتقدند که دویدن در فضای باز تاثیر بیش‌تری نسبت به دویدن بر روی تردمیل دارد.

۲ـ بوکس:

بوکس می‌تواند از میزان استرس و عصبانیت بکاهد. مشت زدن و بعد از آن استراحت کردن همانند ورزش‌های کوتاه مدت و شدید عمل می‌کند و باعث ترشح آندورمین می‌شود.

۳ـ پیلاتس:

بیش‌تر افراد برای افزایش سلامت کمر و افزایش تمرکز پیلاتس انجام می‌دهند. با این حال این ورزش اثرات روانی زیادی دارد. پیلاتس برطرف کننده استرس است. این ورزش بر تنفس تمرکز دارد و سیستم عصبی را طوری بهبود می‌بخشد که خواب فرد تنظیم می‌شود.

۴ـ یوگا:

یکی از دلایلی که یوگا بر روحیه تاثیرگذار است این است که ذهن و بدن را با هم هماهنگ و یکی می‌کنند. یوگا به افراد کمک می‌کند تا نیازهای روانی و ذهنی خود را بهتر بشناسند و بر روی تنفس خود تمرکز کنند.

۵ـ ورزش استقامتی:

وزنه‌ زدن علاوه بر این که به سلامت عضلات و افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند باعث کاهش عصبانیت می‌شود. ورزش هم‌چنین بر سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد و از میزان خستگی می‌کاهد.

۶ـ دوچرخه‌سواری:

دوچرخه‌سواری در فضای بیرون یا داخل سالن در صورتی که در آرامش و یا با گوش دادن به موسیقی همراه باشد می‌تواند به افزایش آرامش و روحیه کمک کند. این ورزش باعث رشد سلول‌های جدید در مغز می‌شود و افزایش دهنده انرژی است.

منبع: ایسنا

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *