تحقیق جدیداز متخصصان:شباهت عجیبِ اعتیادبه رسانه‌های اجتماعی واعتیادبه موادمخدر

تحقیق جدیداز متخصصان:شباهت عجیبِ اعتیادبه رسانه‌های اجتماعی واعتیادبه موادمخدر

این تحقیق جدید از متخصصان می‌خواهد که استفاده‌ی بیش از اندازه از رسانه‌های اجتماعی را جدی بگیرند. در این تحقیق، در تمرینی که مهارت‌های تصمیم‌گیری افراد را می‌آزمود، یافت شد، افرادی که زمان بیشتری را صرف گشت و گذار در فیس‌بوک یا اینستاگرام می‌کنند، به‌طور بدتری تصمیم‌گیری می‌کنند. تحقیق جدیدی به ارتباط بین استفاده‌ی بیش از اندازه از رسانه‌های اجتماعی و تصمیم‌گیریِ بدتر پی برد؛ این ویژگی معمولاً برای افرادی که به قمار و مواد مخدر اعتیاد دارند، نسبت داده می‌شود.
پژوهشگران دانشگاه ایالتی میشیگان، ۷۱ شرکت‌کننده را به کار گرفتند و عادت آن‌ها به رسانه‌های اجتماعی را با استفاده از مقیاس اعتیاد به فیس‌بوک برگن «BFAS» ارزیابی کردند. BFAS اولین مقیاس روان‌شناختی است که اعتیاد به فیس بوک را می‌سنجد و توسط محققان نروژی توسعه یافته است. تمام شرکت‌کنندگان نیز قمار آیووا را انجام دادند تا تصمیم‌گیری آن‌ها، مورد ارزیابی قرار گیرد. پژوهشگران ادعا می‌کنند که این اولین مطالعه‌ای است که ارتباط بین استفاده‌ی بیش از اندازه از رسانه‌های اجتماعی و تصمیم‌گیریِ معیوب یا خطرناک را بررسی می‌کند. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Behavioral Addictions به چاپ رسیده است.
تقریباً یک‌سوم تمام انسان‌های جهان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. فیس‌بوک که بزرگترین رسانه‌ی اجتماعی است، گزارش داده که در ماه سپتامبر ۲۰۱۸، روزانه ۱.۴۹ میلیارد کاربر فعال در تمام سیستم‌عامل‌های خود داشته است. اینستاگرام که نیز به فیس‌بوک تعلق دارد، در ماه ژوئن سال ۲۰۱۸، ماهانه ۱ میلیارد کاربر داشت.
بنابراین طبق گفته‌ی محققان، زمان زیادی صرف رسانه‌های اجتماعی می‌شود و بسیاری از این استفاده‌ها از این سایت‌ها و برنامه‌ها نادرست و بیش از حد است. «دار مشی» نویسنده‌ی ارشد این تحقیق، گفت: «با توجه به اینکه افراد زیادی در سراسر دنیا از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، مهم است که استفاده‌ی درست از آن را بدانیم. من معتقد هستم که رسانه‌های اجتماعی، مزایای زیادی برای افراد دارند؛ اما این عیب هم وجود دارد که مردم نمی‌توانند آن‌را کنار بگذارند. ما باید پی ببریم که آیا استفاده‌ی بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی نیز باید اعتیاد تلقی شود یا خیر؟»
مشی و همکارانش در این تحقیق دریافتند که شرکت‌کنندگانی که به استفاده‌ی بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی اعتراف کرده بودند، در انجام تکلیف قمار آیووا بدتر عمل کردند. این تمرین که روان‌شناسان هم از آن استفاده می‌کنند، شامل چهار ورق کارت است که شرکت‌کنندگان باید از بین آن‌ها انتخاب کنند. محققان دریافتند که کسانی که این تمرین را بهتر انجام می‌دادند، زمان کمتری را صرف فیس‌بوک، اینستاگرام یا هر نوع رسانه‌ی اجتماعی محبوب دیگر می‌کردند. استفاده‌ی بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی یک نوع اعتیاد است.
پژوهشگران دلیل این امر را بررسی نکردند که چرا افرادی که از رسانه‌های اجتماعی بیش از حد استفاده می‌کنند، تصمیم‌گیری بدتری دارند، اما همبستگی‌ای وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. قدرت قضاوتِ معیوب، ویژگی‌ای است که اغلب مربوط به افرادی است که اختلال استفاده از مواد دارند و گاهی اوقات منجر به پیامدهای منفی می‌شود. محققان امیدوار هستند که این مطالعه بتواند کارشناسان بهداشت روان را ترغیب کند که استفاده‌ی بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی به ویژه در افراد جوان را مشکلی جدی تلقی کنند.
نوشته: دیان سامسون
ترجمه: زهرا جهانبانی – مجله علمی ایلیاد
منبع: techtimes.com

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *