با این ۱۵ تله‌ی غذایی، از سلامتی منحرف می‌ شوید

با این ۱۵ تله‌ی غذایی، از سلامتی منحرف می‌ شوید

آیا فکر می‌کنید اراده محکمی دارید؟ شاید تا به حال با ترفندهای سوپرمارکت‌ها و رستوران‌ها برای فروش یک ماده غذایی مواجه نشده‌اید. با وجود همبرگرهایی که حاوی ۱۰۰۰ کالری هستند، انواع سالاد بسته‌بندی‌شده و گزینه‌های دیگر، جلوگیری از وسوسه‌ی خرید کار دشواری است. با ما همراه باشید تا با ۱۵ ماده غذایی اشتباه بیشتر آشنا شوید.
اشتباهاتی که در سوپرمارکت‌ها مرتکب می‌شوید:
لیست خریدتان پر از میوه و سبزیجات است، اما در آخر غذاهای کم‌ارزش سبد خریدتان را پر می‌کنند. چون:
۱. بچه‌ها می‌بینند، شما می‌خرید
مادرها با این سناریو آشنا هستند: شما دنبال غلات کم‌شیرین هستید، اما بسته‌بندی کارتونی غلات شیرین چشم بچه‌ها را می‌گیرد. این امر تصادفی نیست. فروشندگان عمدا این بسته‌بندی‌ها را در قفسه‌های پایین‌تر می‌گذارند تا چشم بچه‌ها به آنها بیافتد. و زمانی که فرزند شما یکی از آنها را ببیند، جلوگیری از خواستن آن کار دشواری خواهد بود.
اگر نمی‌توانید تنها به خرید بروید، آنها را به انتخاب مواد غذایی مغذی و باارزش تشویق کنید تا سریع‌تر رشد کنند و سریع‌تر بدوند.
۲. مجبورید با آنها روبه‌رو شوید 
آیا تا به حال توجه کرده‌اید که کوکی‌ها و کیک‌ها درست در کنار نان قرار داده می‌شوند؟ یا برای اینکه گرانولا بردارید، باید از قفسه آب‌نبات و چیپس بگذرید؟ این ترفند سوپرمارکت‌هاست که اقلام خوشمزه اما غیرضروری را نزدیک خوراکی‌های ضروری و مغذی مانند نان و بلغور جوی دوسر قرار می‌دهند.
برای جلوگیری از خرید این اقلام، بهتر است لیستی از آنها تهیه کنید و قبل از اتمام خرید ببینید آیا ارزش خریدن دارند یا خیر.
۳. قفسه اقلامی که به حراج گذاشته شده
هر چیزی که در قفسه حراج به فروش می‌رسد، لزوما قیمت مناسبی ندارد؛ حتی ممکن است بالاتر از قیمت اصلی به فروش برسد. فکر می‌کنید چه چیزهایی در این قفسه‌ها به فروش می‌رسند؟ سودا، چیپس، پیتزای منجمد و سایر غذاهای ناسالم.
فریب تبلیغات را نخورید. اگر می‌خواهید از حراج یک محصول مطمئن شوید، آن را در قفسه اصلی‌اش بیابید. ممکن است ببینید این آیتم اصلا به حراج گذاشته نشده است. حالا می‌توانید تصمیم بگیرید قصد خرید آن را دارید یا خیر.
۴. تنها چیزی که کوپن‌‌ها به شما می‌دهند، کالری است
چرا کوپن‌های قابل عرضه برای غذاهای فرآوری‌شده بیشتر از غذاهای سالم هستند؟ شاید به این دلیل که تعداد غذاهای فرآوری‌شده بیشتر از غذاهای سالم است یا شاید به خاطر اینکه فروش آنها سود بیشتری دارد. فروشنده‌ها می‌دانند مردم عاشق حراج هستند؛ حتی اگر اقلام موجود در حراج کاملا بی‌ارزش باشند. دلیل هرچه باشد، شما و دور کمرتان بازنده اصلی هستید.
توصیه می‌شود قبل از شروع خرید یک لیست تهیه کنید. اگر می‌توانید از کوپن‌ها دل بکنید، فهرست اقلام مورد نیازتان را در سبد کالا بگذارید و قبل از پرداخت، هر یک از اقلام را دوباره بررسی کنید و تصمیم نهایی خود را بگیرید.
۵. تمام فروشگاه را می‌چرخید
حتی اگر فقط شیر و تخم‌مرغ بخواهید، باید در کل فروشگاه قدم بزنید. اقلام خام معمولا دور از در ورودی قرار داده می‌شوند تا مجبور شوید در کل فروشگاه قدم بزنید.
بهتر است از یک سبد خرید استفاده کنید که محدودیت جا داشته باشد. یک راه دیگر این است که در محیط اطراف فروشگاه قدم بزنید، تا صرفا میوه‌ها و سبزیجات مغذی را مشاهده کنید و دیگر با چیپس و سایر اقلام بی‌ارزش روبه‌رو نشوید.
۶. گول مواد غذایی رژیمی را می‌خورید
این کوکی‌های بدون چربی کالری زیادی ندارند و حتی اگر یک ردیف کامل از آنها را بخورید، دچار مشکل نخواهید شد. ادعاهایی مثل «کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی» یا «سرشار از کلسیم» اغلب شما را فریب می‌دهند. این تبلیغات غیرواقعی می‌توانند شما را به خریدن اقلام بی‌ارزش وادار کنند.
اغلب افراد، کالری موجود در یک خوراکی را به خاطر سایز کوچکی که دارد، دست‌کم می‌گیرند. این در حالی است که بسیاری از خوراکی‌هایی که با بسته‌بندی و سایز کوچک عرضه می‌شوند، کالری بیشتری دارند.

۷. عطر فریبنده کالری‌
در فروشگاه قدم می‌زنید و بوی رول دارچین به مشام‌تان می‌رسد. مقاومت در برابر این عطر دلپذیر غیرممکن به نظر می‌رسد. در بسیاری از موارد، مجبور می‌شوید کیف پول‌تان را بیرون بیاورید تا آن را بخرید. فروشندگان از عطر و بوی مواد غذایی برای تحریک مشتریان استفاده می‌کنند.
یا باید وقتی خرید کنید که سرما خورده‌اید، یا اینکه قوی باشید و مقاومت کنید. نگذارید بوی خوراکی‌ها شما را از لیست خریدتان دور کند. برای این کار می‌توانید خریدتان را تنها در پایان ماه انجام دهید.
۸. گول سایز مواد غذایی را می‌خورید
بسیاری از افراد فکر می‌کنند که مافین یا کلوچه تنها یک وعده است. فریب این‌ها را نخورید. خیلی از کلوچه‌ها و مافین‌های خوشبو به اندازه دو وعده کالری دارند. نوشابه‌ها و تنقلات ماشین خوراکی نیز بعضا به اندازه ۲.۵ وعده کالری دارند.
تله‌های رستورانی
اگر دقت نکنید، ممکن است یک وعده غذایی که در رستوران می‌خورید، میزان کالری و چربی دریافتی شما را بالا ببرد. بنابراین مراقبت موارد زیر باشید:
۹. منوهای به‌صرفه
فست‌فودها و رستوران‌ها نمی‌خواهند شما را چاق کنند، اما می‌خواهند به شما غذا بفروشند. بنابراین، سعی می‌کنند ارزش یک ماده غذایی را بیش از حد واقعی جلوه دهند. از این رو، ممکن است قیمت یک پرس سیب‌زمینی سرخ کرده به‌صرفه در اندازه بزرگ به اندازه قیمت یک وعده کوچک باشد.
اگر سیب‌زمینی بزرگ بخرید، مجبورید آن را تا آخر بخورید. بنابراین بهتر است پول خود را صرف یک وعده کوچک‌تر بکنید یا اینکه سفارش‌تان را با یک دوست تقسیم کنید. توصیه می‌شود قبل از خوردن، کار تقسیم غذا را انجام دهید.
۱۰. غذاهای پرکالری
در بسیاری از موارد، غذای اصلی که همراه سیب‌زمینی سرخ کرده سفارش داده می‌شود، یک غذای پرکالری است. اگر در کنار آن سالاد هم بخواهید، باید یک هزینه اضافی بپردازید.
بهتر است از آَشپز رستوران بپرسید که چطور می‌توانید کالری کمتری مصرف کنید. در بعضی از موارد، یک وعده سالاد جانبی هزینه کمتری از سالاد سبزیجات دارد. مثلا سالاد گوجه‌فرنگی رایگان است و بر خلاف سیب‌زمینی سرخ‌کرده کالری زیادی ندارد. گوجه‌فرنگی یک خوراکی کم‌کالری است، اما آنتی‌اکسیدان و لیکوپن زیادی دارد.
۱۱. بشقاب‌های بزرگ‌تر
خیلی‌ها فکر می‌کنند چون بشقاب غذای‌شان کوچک‌تر است، لزوما کالری کمتری مصرف می‌کنند، اما در اشتباهند. آنچه باید به آن توجه کنید، خود غذا است نه بشقابی که در آن غذا می‌خورید.
هر تکه گوشتی که بزرگ‌تر از یک دسته کارت باشد، کنار بگذارید و پرخوری نکنید. در مورد غذای خانه هم بیشتر دقت کنید. در ظروف بزرگ غذا بخورید، اما سایز وعده غذایی‌تان  را کاهش دهید. همچنین بهتر است شام را در بشقاب مخصوص سالاد میل کنید.
۱۲. خوراک ویژه روز
ماهی سرخ‌شده، سیب‌زمینی سرخ‌کرده و دسر از جمله اقلامی هستند که اغلب در منوی ویژه روز قرار می‌گیرند. اینکه سالاد معمولا در این منو قرار نمی‌گیرد یک دلیل دارد: هزینه بالا و خراب شدنی بودن. دو مشکلی که منفعت رستوران را به خطر می‌اندازند. این در حالی است که یک منوی ویژه با کالری بالا بهتر به فروش می‌رسد.
۱۳. زبان جذاب منو
وقتی پای غذا به میان می‌آید، همه عاشق واژگان و اصطلاحات زبان می‌شوند. توصیف مواد غذایی در منو تاثیر قابل‌توجهی بر اشتهای مشتریان دارد. حتی اگر پای یک غذای رایج قدیمی در میان باشد، یک توصیف مناسب می‌تواند با تداعی خاطرات مثبت در ذهن مشتری او را به خرید آن خوراکی سوق دهد.
۱۴. دیدن به معنای سفارش دادن است
حتی اگر کاملا سیر شده باشید، دیدن منو یا ظرف دسر می‌تواند شما را وسوسه کند. پیش‌خدمت‌ها  در این کار مهارت دارند و بعضا بدون آنکه سفارش دهید، برای‌تان دسر می‌آورند.
۱۵. اقلام رایگان
مواد غذایی رایگان بزرگ‌ترین عامل وسوسه‌انگیز هستند. وقتی قرار است پیتزای شما با یک نوشابه، رول سیر یا دارچین سرخ‌شده رایگان همراه باشد، نه گفتن سخت است. توجه داشته باشید که این اقلام ارزان‌تر از سالاد هستند. اما مشتری به این چیزها فکر نمی‌کند، همین که یک غذای رایگان سهم او شده، برایش معامله خوبی خواهد بود. اما باید توجه داشته باشید که هیچ چیز رایگانی وجود ندارد؛ یا غذا آشغال است یا صرفا سایز دور کمر شما را افزایش می‌دهد. کدام یک را دوست دارید؟ اینکه کالری‌ها در سطل زباله ریخته شوند یا در بدن شما ذخیره شوند.
کلام آخر: عوامل فشار زیادی وجود دارد که شما را به خوردن یک وعده بی‌ارزش سوق می‌دهند. اما سعی کنید همیشه آگاهانه غذا بخورید و وعده‌های غذایی خود را با دقت انتخاب کنید.
منبع: lifescript

درباره نویسنده

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *